www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Austin A30
   Demont framvagn 
   Stötdämpare 
   Motorurtagning 
   Bakaxeldemont 
   Bussningar 
   Bärarmsbussning 
   Elsystemet-1 
   Elsystemet-2 
   Motor, kaross  
   Bakaxel, bromsar  
   På egna hjul  
   Klädsel 
   Slutmontering 
   Ombesiktningsfix 

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Renovering av Austin A30 Seven -54

tisdag 10 maj -05
Nu står bilen på sina egna hjul.


Äntligen kan man säga.

Det som nu återstår innan besiktningen den 31á maj är bara lite småplock, så som att......
Kontrollera att generatorn laddar när motorn startas.
Montering av blinkers.
Ljusinställning.
Hjulinställning.
Klä stolar, dörrsidor och golv.
Jag kanske har glömt något. Men det kan inte vara så mycket i alla fall.

Efter besiktningen så kommer jag att montera dit dom nyinköpta fälgarna och eventuellt låta lackera bilen i två blåa nyanser. Eller så låter jag det vara till nästa år.

torsdag 12 maj -05
Ny information om Austin.!!!!
Skulle starta bilen i dag.
Startmotorn funkade inte.
Demontering och isärtagning av startmotor.
Hittade inget fel, i alla fall inget som jag såg.
Återmontage och startförsök, inget hände.
Demontering och isärtagning av startmotor, slipade kollektorn och kolen.
Återmontage och startförsök, motorn startade omedelbart.
I med växeln och provkörning i garaget.

Bilen är totalt okörbar, kopplingen har ett aktivt spel på 3mm mellan urkopplad och fullt ingrepp. När man sedan lyckats fara iväg så gungar motorn så kraftigt, därför att motorkuddarna är för mjuka så att det inte går att hålla jämn gas. Följden blir att bilen hoppar fram som en groda. Kraftigare motorkuddar står högt på att göra listan.

lördag 14 maj -05
Ny dag i garaget.!
Två steg framåt och två steg bakåt.
Vad hände i dag då.?
Nya motorkuddar fixades, det var inte helt lätt. Fick höja motorn för att få dit dom.
Sedan när allt var klart så upptäckte jag att fördelarlocket tog i styrsnäckan, det är obra.
Ner med allt igen och lös med staget från chassit för att korta av det, så att motorn kommer lägre ned. När det var fixat så skulle jag ju naturligtvis provstarta.
Tror du att startmotorn funkade.?? NÄ.
Isär med allt igen och lös med startmotorn, den gick inte att få ut.!
Motorn satt för högt upp. Lös med motorfästena!!
Nu började jag va duktigt less, men startmotorn fick jag ut.
Isär med den helt och hållet. In med rotorn i svarven och fixa till kollektorn.
Kollade kolen igen så dom löpte lätt och var lagomt långa och sedan ihop med allt.
Skruva, skruva, skruva så att allt kom på plats.
Startade motorn och allt verkar vara OK.
Så egentligen blev det inte gjort nåt i dag.

måndag 16 maj -05
Nya friska tag efter helgen.
I dag så arbetade jag med massonit till dörrsidor och insidorna vid baksätet. Dessa skall sedan kläs i samma tyg som sätena.

Jag satte även dit en ny chokewire och bestämde mig för att göra om gasstaget. Skall pröva med att sätta dit wire i stället för stag, med lägre utväxling. Då kanske jag kommer ifrån fenomenet med hoppande bil vid starten.

tisdag 17 maj -05
I dag bytte jag ut gasstaget mot gaswire, det verkar fungera bättre. Nu gasar i alla fall inte bilen själv när motorn gungar.

onsdag 18 maj -05
Kort stund i garaget.
Skulle testa om tanken med gaswire fungerade.
Bilen startade inte, fick ingen soppa.
Kanske det var slut i tanken tänkte jag raskt och spillde i 5 liter. Nu skall den väl starta i alla fall, med tanke på hur lättstartad den varit tidigare. Inte ett tändslag.!
En lätt felsökning tog vid, blåste i tanken och soppa kom fram och ut ur bränslepumpen. Nu skall den väl ändå starta. Inte ett tändslag så länge startmotorn drog.
Nu blev det fel på startmotorn igen.! Då bestämde jag mig för att det var dags att klä stolar och dörrsidor och låta bilen vila, jag gick jag hem.
(Fast egenligen var det väl jag som behövde vila från bilen).

Föregående sida.  Bakaxel & Bromsar 
Nästa sida.  Klädsel 

 Till toppen