www.saivis.se |
Renovering av Austin A30 Seven -54söndag 11 apr -05
Startmotorn och generatorn var ingen match att få på plats, det gamla oljefiltret återmonterades temporärt.
Fördelaren däremot väntade jag med.
Slutmonteringen av bakaxeln förlöpte utan större missöden och mellanaxeln likaså. Sedan var det då dags för påfyllning av bromsolja och tillhörande luftning av bromssystemet. Nu kom problemen. Olja fylldes i huvudbromscylindern och jag tröck ned bromspedalen. Oljenivån sjönk som väntat, några fler tryck och sedan påfyllning. En svag misstanke dök upp i huvudet och jag böjde mig ned för att titta under bilen. Bromsoljepölen som jag såg rakt under huvudbromscylindern orsakade en väldigt kraftig svordom. Nu återstår då alltså en komplett renovering av nämnda huvudbromscylinder. Torsdag 21 april -05
Brorsan hjälpte mig med luftningen av systemet och det gick fin fint. Bort med bromstrumman och kolla om det finns någon rörelse på cylindrarna. Dom var som fastsvetsade. Nu blev jag ganska trött på Austinens bromsar, trots att det egentligen var min egen slöhet som gjorde sig påmind.
Skulle ha kollat alla cylindrar på en gång. Under tiden som rostoljan verkar så färdiställde jag oljefilteradaptern och monterade den på plats. Nu var det då dags att försöka sig på att få isär bromscylindrarna. Ja inte var det lätt,
men med gassvets och inte mer våld än vad nöden krävde så gick det. Till min stora glädje så hade gummipackningarna
klarat sig och rosten som var inne i cylindrarna var bara ytlig. Så här fina blev dom efter en storrengöring och putsning. Hopsättningen och återmonteringen gick smärtfritt, även luftningen. Nu fungerar alla bromsar på bilen. Jag fixade jag även fördelaren och monterade den på motorn. Gas-staget som inte passade efter förgasarbytet var jag tvungen att modifiera något. Men nu fungerar även den.
Föregående sida. Motor och kaross |