www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Dags för provkörning .
juli 2004

Inte kunde jag hålla mig från Saaben hela semestern.!
Jag var ju naturligtvis tvungen att lasta upp den på släpvagnen och ta den hem till byn för att testa.


Väl framme så lastades den av och det sista monterades för att kunna testa.


När jag hade monterat dit allt så var det då dags att starta underverket för att justera tändningen. Den gick som en påse blandade nötter. Upp med ventilkåpan och justera kamaxeln lite till, sedan tändningen igen. Nu började det spinna fint och förhoppningarna ökade.

In i bilen och i med ettan, nu skulle jag provköra. Jag rullade sakta fram på gårdsplanen och kom fram till byavägen, bromsade för att se att det inte kom någon bil. "INGA BROMSAR". Ooops, jag hade visst i ivern glömt bort att lufta bromssystemet. Det blev till att backa tillbaka till garaget och lufta bromsarna.

Nu när bromsarna var luftade gjorde jag ånyå ett försök till provkörning. Denna gång gick det bättre, ja i alla fall att få hejd på bilen. Men inte gick den så bra inte, bara ett turbotryck på 0,42 och inget mer hur jag än gasade. Tillbaka till garaget och kolla vad som inte stod rätt till.

Jag kröp både under, över och genom bilen, kollade alla kablar till APCn, ja allt gick jag genom. Inte hittade jag något fel inte. Ut å testa igen. Samma sak bara grundladdtryck, men nu hörde jag att magnetventilen klapprade som kläppen på en gammal väckarklocka. Då måste det vara fel på APCn i alla fall, eller i någon anslutning till den. Tillbaka till garaget.

Nu kollade jag ännu noggrannare och fann att kontakten till knacksensorn var lös. Testkörning igen, fortfarande bara grundladdtryck. Nu började jag tappa både humör och lust och dessutom var det sent på natten. Så jag tog kväll för att varva ned.

Nästa morgon så hade det inte klarnat ett dugg uppe i hjärnkontoret. Vad kunde vara galet? Kollade igenom allt en gång till bara för att se om det är något som jag missat. Hittade inte nått som jag såg som felaktigt. Då måsste det vara APC boxen i alla fall. Lös med den och fram med lödkolven för att återställa den i orginalskick.

Återmontering och provkörning. Samma dj..a sak ännu. Då rann humöret till och jag slet bort slangen till wastgaten. Nu laddade den i alla fall. 1,5 bar och det drog i väg som fan. Då visste jag i alla fall att turbon funkade. Det är bara det att nu är jag utan växellåda och har fortfarande en motor som bara laddar 0,42 bar.

Nu har jag rivit isär växellådan och hittat felet.

Denna hylsa som skarvar två axlar i primärhuset till växellådan var sprucken.
Så nu förstår jag vart svagheten i dom 5-växlade lådorna sitter.

Nu återstår då bara att fixa en 4-växlad låda.
Jag hittade en G34504 -81 på bildemonteringen i Lycksele som nu är på väg till mig med bussgods. Hoppas att det då är en kokillgjuten sådan!
I annat fall så blir det till att bygga om en gammal drevprimärslåda till kedjeprimär.

Föregående sida. Återmontering 2
Nästa sida. Växellådan

Till toppen