www.saivis.se
Byn
Offerplats
Unna Saiva-projektet
Påsknappet
Skoterutflykt till Polcirkeln
Kontakta mig
|
Unna Saiva - en samisk offerplats
Artikel
lånad från
|
I området vid Lillsaivis och Storsaivis
finns gamla kultplatser som var heliga för samerna.
Märkligast är offerplatsen Unna Saiva som inte lämnar
någon besökare oberörd. Då platsen grävdes
ut hittades cirka 600 föremål som numera förvaras
på Historiska museet i Stockholm.
På samiska heter offerplatsen Unna Saiva (”Lilla heliga
sjön”) och här gjorde arkeologen Gustaf Hallström
ett klipp år 1915.
|
Offerplatsen i Unna Saiva består av två stenar som dyrkades
av dåtidens naturfolk. Börje Eriksson ror till offerplatsen.
foto: Bosse Johansson |
”Vid Unna Saiva har jag funnit en synnerligen
rik offerplats, den rikaste hittills inom lappmarksgränsen...Vid
själva vattenbrynet ligga två stora stenblock, intill
hvilka offergåfvorna hopats”, skrev Hallström entusiastiskt.
SÄTTER PÅ KAFFET
Yngve Öhman bor i byn Lillsaivis med utsikt över sjön.
Då undertecknad och Börje Eriksson tittar in för
att få veta mer om offerplatsen och hur man tar sig dit pekar
Öhman mot västra stranden.
- Ni ser den stora stenen. Det är bara att ta båten och
ro dit, under tiden sätter jag på kaffet.
Sagt och gjort. Vädret är vackert och närmaste timmen
blir en av höjdpunkterna på vår resa i Landet vid
Edeforsvägen. Med Börje vid årorna närmar vi
oss raskt stenblocken som på håll inte ser särskilt
märkvärdiga eller spännande ut.
Efter att ha landstigit söder om stenarna inser vi att platsen
och atmosfären är speciell.
EGYPTISK SFINX
Automatiskt beter vi oss som man bör på platser som denna:
visar respekt för de människor som betraktade platsen
som helig för tusen år sedan. Den större stenen
är cirka två meter hög och har likheter med en egyptisk
sfinx. Den andra stenen är mindre och inbjuder att kliva på,
kanske stod shamanen här och uppmuntrade de församlade
till rika offer.
Innan Gustaf Hallström kom hit 1915 hade offerplatsen, med
några små undantag, fått vara ifred för plundrare
i närmare tusen år.
BJÖRNSKALLAR
”Massor av renhorn framgräfdes
jämte ben af ren och andra djur, hvaribland ett större
antal björnskallar”, skrev Hallström
Bland benen fanns en stor mängd offergåvor, till exempel
smycken, pilspetsar och mynt (se faktaruta).
Efter en lika angenäm båttur tillbaka över sjön
är vi tillbaka i nutid igen, sitter i Yngve Öhmans kök
och dricker kaffe.
Han berättar om de senaste 50 årens utveckling i Saivisbyarna,
hur befolkningen minskat från cirka 130 till en liten spillra.
25 ANSTÄLLDA
Själv hade Yngve Öhman ett sågverk i Lillsaivis:
- Jag hade som mest 25 anställda, vi exporterade till Tyskland
och Norge. Det slutade med nedläggning då två andra
företag han levererade till gick i konkurs, bland annat Hjalmar
Nilssons i Morjärv.
Även idrotten har tynat bort i Landet vid Edeforsvägen.
Annat var det under de gyllene decennier då bygden blomstrade.
MARATONLOPP
- Här fanns gott om idrottsföreningar i trakten, till
exempel Skogslöparnas Idrottsförening och Suobbats skytteförening.
Skogslöparna hade ett maratonlopp, mellan Lakaträsk och
Suobbat. Man hade även simning på programmet, simmade
tvärs över Suobbatsjön, minnsYngve Öhman.
Men det var då det och nu tycks maratonloppet närma sig
vägs ände. Det gäller inte minst Pålkem som
var centralort i området med skolor, kyrka och caféer.
Avfolkningen har gått fram som en löpeld och nästan
tömt alla
byarna. Men bara nästan, för det finns ljusglimtar.
FAKTA/ SAMISKA OFFERPLATSER
Samernas religion var en naturreligion, med överguden Raedie,
solguden Biejjie och åskguden Hovregaellies.
Samerna dykade hela fjäll och egendomligt formade stenar.
Träskulpturer föreställande Gudarna smordes in med
blod eller fett från offergåvor och tillbads.
Tusentals heliga platser är kända från samiskt område.
Unna Saiva användes under vikingatid och tidig medeltid, är
den offerplats där man funnit flest fynd.
Bland de cirka 600 föremål som hittats i benhögarna
och i vattnet fanns bland annat följande:
o Ett stycke av en silverhalsring
o Hängprydnader i brons av olika former
o Kedjelänkar, fingerringar, armband
o Pärlor av glas, silver och tenn
o Knappar och paljetter av brons
o Ett 90-tal järnpilar
o 35 mynt från England, Tyskland och Holland. De flesta är
präglade på tusentalet och slutet av 900-talet
o En vågskål av vikingatidstyp med fem vikter
Källa: Statens historiska museum, Lapparnas Heliga ställen
(Ernst Manker), Lapska Offerplatsfynd från järnålder
och medeltid (Inga Serning).
BOSSE JOHANSSON NSD
|
VUOTTAS.
Utgrävningen i Unna Saiva sågs inte med enbart blida
ögon av ortsbefolkningen, trots att den skedde i vetenskapens
namn.
Skändade helig plats?
Renskötaren och samen Seth-Ivan Eriksson i Vuottas berättar
att hans morfar hjälpte arkeologerna i början av förra
seklet.
- Han visade dem stenen och var dom skulle gräva. Men det finns
en sägen som säger att Paulus fick dåligt i benen
då han blev äldre, mycket besvärligt. Anledningen
ansågs vara att morfadern bidragit till att vanhelga den heliga
platsen.
Hela området vid Saivis (Saivets) anses för övrigt
vara rikt på kultplatser som nyttjats av skogssamer och fjällsamer.
Sådana platser är bland andra Passemyran (Heligmyren),
Passeberget och berget Storspiken.
- Det finns andra ställen än Unna Saiva men dom ska
få vara i fred, i lugn och ro, sammanfattar Seth-Ivan Eriksson.
BOSSE JOHANSSON NSD |
Till toppen
|